onsdag 27. februar 2013

Bøker på vent........

Jeg har begynt å lese bøkene som Jørn Lier Horst har skrevet.  Denne forfatteren er etterforsker i polititet, og skriver krimbøker.  Da skulle man vel tro at miljøene er ganske troverdige, og slik virker de også   Ettersom det ofte er en historie bak historien i disse bøkene så liker jeg å lese dem i riktig rekkefølge.  Akkurat nå venter jeg på "Den eneste ene".  Ja jeg venter på den på biblioteket.....

Jørn Lier Horst er en av de nominerte til årets Rivertonpris som skal deles ut 12. mars.  Han har vært nominert to ganger tidligere, og denne gangen er det for boka "Jakthundene".
Rivertonprisen er en pris for beste krim i året som gikk, og det er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Den norske Forleggerforening og Bokhandlerforeningen.  Juryen har lest seg gjennom krimutgivelsene for 2012 og nominert fem titler:


Jørgen Brekke: "Drømmeløs"
Frode Granhus: "Stormen"
Espen Holm: "Kong Salomos Sverd"
Jørn Lier Horst: "Jakthundene"
Gard Erik Sandbakken: "Skarpskytteren"

Av disse fem kjenner jeg som nevnt bare bøkene skrevet av Jørn Lier Horst.  Jeg kan også tenke meg å begynne å lese bøkene av Jørgen Brekke, så de settes også på vent!  de andre har jeg ikke studert enda, men det kommer nok.  Jeg leser stort sett på sengekanten om kvelden.  Hvis jeg skal rekke over flere bøker så tror jeg nesten at jeg får begynne med lesestunder i godstolen også, ja kanskje jeg skal det?  Jeg har jo med meg bøker på tur også, men da er det som oftest lydbøker, de tar mindre plass.

Enda en forfatter jeg har "på vent" er Åsa Larsson, svensk krimdronning.  Jeg har jo lest alle bøkene Camilla Läckberg har skrevet, og i påvente av at hun skal skrive flere så får jeg finne meg en ny svensk krimdame....
Hennes romaner er lagt til det kalde nord i Sverige, til Kiruna-traktene.

Klippet fra bokkilden.no:
Om den eneste ene: (Jørn Lier Horst)  
Det er en varm julidag. Den populære håndballjenta Kajsa Berg er på vei til treningssenteret, men forsvinner sporløst. Like etter bryter en skogbrann ut. I opprydningsarbeidet finner brannmannskapene et forkullet mannslik lenket fast til et tre. Ved siden av ligger en død katt med avkappete forpoter. Og Kajsa er og blir borte. Alle rundt henne ser ut til å ha noe å skjule, og etterforskningen avdekker lag på lag av menneskelig ynkelighet og maktberuselse. William Wisting føler at han kaver i et dystert mørke. «Den eneste ene føyer seg til i rekken av det som nå er fire forbilledlige krimromaner.»

Om Solstorm (Åsa Larsson):
Nordlyset spraker over Kiruna en vinternatt i februar. I den nybygde Kraftkildens kirke blir forsamlingens åndelige leder, Viktor Strandgård, brutalt myrdet midt i altergangen. Neste morgen får stockholmsadvokaten Rebecka Martinsson en uventet telefon fra Strandgårds søster, som er overbevist om at politiet mistenker henne for drapet, og som dessuten er redd for at noen vil ta fra henne barna. Motvillig vender Rebecka tilbake til den snødekte barndomsbyen. Hjemkomsten vekker til live sterke følelser, og snart jages hun både av sin egen fortid og av mørke krefter som ønsker å bringe henne til taushet. Dette er første bok med Rebecka Martinsson i hovedrollen.

Karin Fossum har jeg også lest en del av i det siste, men jeg har vel funnet ut at hun ikke skriver slik det "passer" for meg. Hun er mye opptatt av å skildre hva som skjer i sinnet, og ofte det syke sinnet til mennesker, og det blir litt for "ekkelt" mange ganger.

På nattbordet akkurat nå ligger Unni Lindelss "Sukkerdøden"

2 kommentarer:

  1. Jørn Lier Horst. Ikke Jørgen. Bra bøker, uansett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha for korrigering. Jeg var så inne med Jørgen Brekke her at det gikk helt i tull for meg. Nå er det rettet i innlegget!

      Slett